Terreur is pr (Thomas Milo)

1001De aanslagen op 9/11, Madrid, de moord op Theo van Gogh en de aanslagen in Londen zijn manifestaties van een schimmig conflict waarbij een vage tegenpartij er op onbekende wijze in slaagt bij mensen met dubbele loyaliteit een lontje te plaatsen – of het nu gaat om jongelui uit Leeds of Mohamed Bouyeri. Deze laatste zou, volgens de toelichting bij zijn vonnis, zijn gedreven door xe2x80x9ceen extreme, maar ook uitzonderlijke interpretatie van de Koranxe2x80x9d. Extreem, zeker. Maar uitzonderlijk? Wellicht ware het beter geweest te spreken van afwijkend. Er zijn namelijk duizenden Islamitische websites die dezelfde interpretatie van de Koran verkondigen, dus uitzonderlijk is het echt niet meer. Maar zelfs de term afwijkend verdient een toelichting.

De illustratie is gemaakt bij een van de verhalen uit 1001 nacht,die bekend staan als het hoogtepunt van de Arabische literatuur.Tegelijkertijd vormen deze verhalen – hier in de Perzische versie -juist een schitterende synthese van Perzische en Indische kunst:literatuur, calligrafie, erotiek en expliciete tekeningen, een en alfeestelijke tegenstrijdigheid. Ook de rabiate propaganda die tactischezelfmoord beloont met het eeuwig verblijf in een erotische speeltuingaat terug op een uit Perzixc3xab overgewaaide voorstelling van het paradijsen strict genomen dus op een heidense illusie.

De Islam is nooit een homogene cultus geweest, maar een mozaxc3xafek van regionale varianten. Overal, door het gehele Midden-Oosten, Centraal Azixc3xab, het Indiase subcontinent en de Insulinde, is Islam gevestigd op basis van de restanten van de oorspronkelijke, voor-islamitische cultuur, kernelementen van de leer en talloze uiterst diverse invloeden van buitenaf. Het zijn in feite locale beschavingen met als gemeenschappelijk element de Islam als het zout in de pap. Deze aan het land verbonden Islam, met zijn heiligen en zijn mystici, met zijn muziek en zijn calligrafie, zijn poxc3xabzie en zijn schilderkunst, zijn preutsheid en zijn erotiek, zijn rechtlijnigheid en zijn kleurrijke vormen van bijgeloof heeft altijd voorzien in de geestelijke behoeften van de gelovigen. Dit is de Islam van en voor echte, levende mensen die een samenleving zijn identiteit geeft.

In vele Westerse hoofdsteden wonen tegenwoordig echter leden van een radicale, Westers opgeleide moslimintelligentsia, die zich met veel energie wijdt aan het vestigen van een utopisch xe2x80x9cNieuw Kalifaat van Mauritanixc3xab tot Xinjiangxe2x80x9d: de wereldmacht die de xe2x80x9cgrootsheid van de moslimbeschavingxe2x80x9d moet herstellen. In de voorhoede van deze campagne staat een aantal onderling verbonden organisaties die de neo-wahhabitische Islam verkondigen. Anders dan de historisch gegroeide Islam, is deze zogenaamd fundamentalische Islam wel een homogene cultus: overal compromisloos identiek. Oftewel, hier is geen sprake meer van zout in de pap, maar van zout zonder pap: een onsmakelijk, dodelijk gerecht. De voorstanders van deze afwijkende ideologie ontvangen financixc3xable steun van particuliere en door overheden gesponsorde liefdadige instellingen. Ondanks de enorme investeringen in neo-wahhabitische propaganda, heeft de ideologie de meerderheid van de moslims nooit aangesproken. Er is kennelijk meer nodig om respons te krijgen bij de islamitische massaxe2x80x99s. Daarom wordt er nu een keiharde en intensieve strijd gevoerd om xe2x80x9cthe hearts and mindsxe2x80x9d van de moslims en het belangrijkste wapen daarbij is het woord. Het gedachtegoed wordt verbreid door middel van een goedgeolied propaganda-apparaat dat kan putten uit formidabele financixc3xable en intellectuele hulpbronnen. Een netwerk van onderzoeks- en onderwijsxc2xacinstellingen levert handige polemici af. Alle moslimgebieden worden bestookt, maar vooral voor xe2x80x9cexpatxe2x80x9d moslims, zoals Marokkanen in Amsterdam of Pakistanen in Leeds xe2x80″ maar ook moslims in het door de voormalige Sovjetunie cultureel kaalgeslagen Centraal Azixc3xab – die opgroeien met vaak minder dan rudimentaire kennis van hun eigen islam, is het erg moeilijk deze pseudo-nostalgische folklore te weerstaan.

Het niet-islamitische publiek neemt de permanente campagne in principeniet waar, behalve wanneer er een spectaculaire en doorgaans feilloosuitgevoerde terreuraanslag wordt gepleegd en pas nadat die, somsaarzelend, met de radicale Islam in verband is gebracht. Maar zelfs danworden deze aanslagen niet geregistreerd als onderdeel van intensievepropaganda die op een geheel andere doelgroep is gericht.
Toch ligt hier de sleutel. De propaganda richt zich uitsluitend opmoslims met het doel hen te veranderen van gefascineerd publiek insympathisanten en van sympathisanten te veranderen inzelfmoordactivisten. Het prestige behaald met perfecte aanslagenverbreedt de basis voor het terrorisme. De netwerken ontstaan paslater. Designersxe2x80x99 attacks. Zijn potentixc3xable terroristen dan consumenten?Inderdaad. Alles wijst erop dat de strategen van de internationaleterreur te werk gaan als een reclamebureau. De perfect uitgevoerdeacties, met tot de verbeelding sprekende details, zijn primair bedoeldom de eigen doelgroep door middel van massacommunicatie te imponeren envan rolmodellen te voorzien. Door de media worden ze xe2x80″ gratis! xe2x80″ op hunwenken bediend.

Een aanwijzing dat het inderdaad gaat om perfectionistisch opgezettedesignersxe2x80x99 attacks zou kunnen worden gezien in de nasleep van deaanslag op Londen. Zeker nu die precies twee weken later is herhaald,wordt er druk gespeculeerd over het waarom. In de Londense Independentschrijft de psycholoog Paul Marsden, dat het gebruikelijk is dat binnen10 xc3 14 dagen na een aanslag een poging wordt gedaan deze te imiteren.Terrorisme is aantoonbaar een kwestie van na-aperij (a copycatphenomenon), schrijft hij. Hij besluit met het vermoeden dat deherhaalde aanval op drie metroxe2x80x99s en xc3xa9xc3xa9n bus ook een kwestie vanna-aperij is. comment.independent.co.uk/commentators/article300702.ece

De psychologische verklaring van terrorisme is dus dat het een kwestievan na-aperij is. Dat weten slimme strategen natuurlijk ook, en depropaganda van de moslimnihilisten buit dit effect zelfs uit.Terroristen of potentixc3xable terroristen hebben dus ook door, dat wanneerzij of hun na-apers gezien worden als incompetente klunzen, de mythevan onverslaanbaarheid verdampt en de campagne contraproductief wordt.
De tweede aanslag in Londen verraadt hoe PR-gevoelig de op na-aperijmikkende terreurcampagne in feite is. De eerste aanslag liep eigenlijkniet zo best en zou daardoor bij de xc3xa9chte doelgroep wel eens verkeerdkunnen overkomen. Immers, enigszins honend was geconstateerd dat de bomin bus slechts per ongeluk was ontploft, doordat de zelfmoordenaar xe2x80″vanwege een uitgevallen metrolijn – van zijn plan had moeten afwijken.De tweede bomexplosie, opnieuw maar nu opzettelijk, op het bovendek vaneen bus lijkt daarom gexc3xabnsceneerd om het beeld van imperfectie of zelfsmislukking weg te nemen bij de doelgroep. Als dat zo is, dan is dezetweede – en nu in alle opzichten mislukte – aanslag uiteraard pas echtrampzalig voor de propagandacampagne.

Dit scenario verklaart misschien zelfs de aanslag in Sjarm al-Sjeikh:een spectaculaire aanslag die de aandacht afleidt, de herinnering bijhet westerse publiek verdringt en alsnog het prestige bij de doelgroepherstelt. Een dergelijke interventie uit solidariteit vereist niet eenseen direct verband tussen de Britse en Egyptische groepen.

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:SimSun; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-alt:xe5xaex8bxe4xbd”; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;}
@font-face {font-family:"@SimSun"; panose-1:2 1 6 0 3 1 1 1 1 1; mso-font-charset:134; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 680460288 22 0 262145 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:SimSun; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:ZH-CN;}a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;}span.q01 {mso-style-name:q01; color:black;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Thomas Milo is Turcoloog en Arabist en vanaf het begin betrokken bijhet ontwikkelen van de Arabische functionaliteit voor het Internet.

www.next5minutes.org/viewperson.jsp?personid=987 / www.unicode.org/iuc/iuc25/b051.html

Dit is de ongecensureerde versie van een artikel dat is verschenen op 29 juni 2005 in Trouw. Het artikel is de weerslag van een uitgebreide correspondentie met Prof. Dr Efim Rezvan (http://www.kunstkamera.ru/en/museums_structure/administration/deputy_director_for_research/).

About Ewoud Butter

Schrijver, onderzoeker
This entry was posted in extremisme, islam, opinie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s