Zijn tegenstanders van de hoofddoek wel verdedigers van vrouwenrechten?

             

HoofddoekTegenstanders van dehoofddoek wijzen vaak op de vrouwonvriendelijke,onderdrukkende kanten van het kledingstuk. Maar hechten de tegenstanders van de hoofddoek echt wel zo veel belang aan emancipatie van de vrouw? Volgens onderzoekers van de Universitxc3xa9 catholique de Louvain is dat niet het geval. Op grond van sociaal-psychologischonderzoek concluderen zij datemancipatie en gelijke rechten in werkelijkheid niet zo heel hoog ophet prioriteitenlijstje van tegenstanders van de hoofddoek staan.                         

Wat zijn de bezwaren tegen de hoofddoek? Het zou gevaarlijk kunnen zijn in het verkeer, het kan de communicatie belemmeren en de draagster laat met eenhoofddoek  zien dat ze niet wil integreren. Maar een van de vaakstgehoorde argumenten tegen de hoofddoek is wel dat het stukje stof eensymbool van onderdrukking is. De hoofddoek zou de emancipatie,persoonlijke ontwikkeling en keuzevrijheid van moslimaxe2x80x99s in de wegstaan.             

Professor Saroglouen zijn collegaxe2x80x99s wilden weten hoe de gedachtewereld van de gemiddeldeniet-islamitische hoofddoekhater en hoofddoekliefhebber eruit ziet. Zijverwachtten dat tegenstanders van de hoofddoek de waarden vanemancipatie, keuzevrijheid en gelijke rechten hoog in het vaandelzouden hebben staan. Immers, als je zegt dat je tegen de hoofddoek bentomdat het vrouwen onderdrukt, zul je emancipatie, zelf-ontplooiing engelijke rechten wel erg belangrijk vinden.

Mis. Uit het sociaal-psychologisch onderzoekblijkt dat tegenstanders dit soort waarden helemaal niet zo belangrijkvinden. De onderzoekers vonden eerder bewijs voor hettegenovergestelde: hoe belangrijker mensen emancipatie, autonomie engelijkheid vonden, hoe positiever hun houding tegenover de hoofddoek.

Daarmeelijkt het erop dat tegenstanders het emancipatie-argument gebruiken omte legitimeren wat ze xe2x80″ om andere redenen xe2x80″ vinden. Hoewel het tij delaatste jaren lijkt te keren, was het lange tijd niet sociaal wenselijkom te zeggen dat je tegen de hoofddoek bent omdat je moslimsachterlijk, gevaarlijk of eng vindt. Zeggen dat je tegen de hoofddoekbent omdat het vrouwen onderdrukt, klinkt een stuk toleranter.

Als hoofddoekhaters emancipatie niet zo belangrijk vinden, wathebben ze dan op de hoofddoek tegen? Subtiele vooroordelen verklaren denegatieve houding voor een belangrijke deel, zo vonden de onderzoekers.Verderbleek dat iemands houding tegenover religie ook uitmaakt. Mensen dienegatief zijn over welkereligie dan ook xe2x80″ keuren de hoofddoek veel vaker af. Hoofddoektegenstanders vind je dus eerder onder athexc3xafsten dan onderstreng gelovigen.

Radicale anti-religieuze standpunten, inde mix met subtiele vooroordelen en een vleugje etnocentrisme. Datblijkt het recept voor hoofddoekhaat. Emancipatie en vrouwenrechtenkomen er niet aan te pas.

Bron: kennislink
Meer lezen: Vassilis Saroglou, Bahija Lamkaddem, Matthieu van Pachterbeke en Coralie Buxant. xe2x80x9cHost societyxe2x80x99s dislike of the Islamic veil: the role of subtle prejudice, values and religion.xe2x80x9d in International Journal of Intercultural Relations.

Meer hoofddoeknieuws:

Oranje hoofddoeken voor koninginnedag
Moslima’s in Haarlem kunnen gepast gekleed naar Koninginnedag. Eengroep studenten uit die stad deelt op 30 april meer dan vijfduizendoranje hoofddoekjes uit om de tolerantie in het Koninkrijk teverbeteren. Dat heeft de Stichting Oranje Samenleving donderdagbekendgemaakt.

Met de oranje doekjes kunnen moslima’s uitdrukken,,dat ze moslim zijn xc3xa8n bij Nederland horen”, aldus initiatiefnemersMelissa Oosterbroek en Ben Rogmans. De twee studenten ergeren zich aan,,de overdreven polarisatie en negatieve stemmingmakerij in de politieken in de samenleving omtrent de draagsters van hoofddoekjes”. Lees verder hier of zie de video hieronder.

About Ewoud Butter

Schrijver, onderzoeker
This entry was posted in emancipatie. Bookmark the permalink.

17 Responses to Zijn tegenstanders van de hoofddoek wel verdedigers van vrouwenrechten?

  1. B.Simons says:

    Oranje hoofddoekendag: hoe krijgen ze het verzonnen? Bewijs opnieuw geleverd: de Nieuwe NSB groeit gestaag.
    http://tinyurl.com/c2y29p
    Voor degenen die graag voor gek willen lopen:
    http://www.louka.org
    Voor mij zijn en blijven hoofddoekdragers van islamitische komaf PROVOCATEURS.
    http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7327

  2. Carel says:

    De onderzoekers waren zelf subtiel racistisch aan het werk door de deelnemers aan het onderzoek – voorbijgangers op drie grote stations in Wallonixc3xab – op hun uiterlijk te selecteren.

  3. Saifullah says:

    wie heeft die onzinnige oranje hoofddoeken bedacht dan?

    Waarom zouden moslims loyaliteit moeten tonen aan de Nederlandse staat, danwel die loyaliteit dienen te bewijzen?

  4. B.Simons says:

    @saifullah: ben erg blij dat je goed hebt laten merken wat je ware bedoelingen zijn.
    Trouwens, je moet eens leren LEZEN.Hierboven werd duidelijk aangegeven wie dat onzinnige hoofddoekenplan bedacht hebben, namelijk de Nieuwe NSB, abteilung Haarlem.

  5. Saifullah says:

    ‘ware bedoeling’?? :D:D:D

    Een MOSLIM is alleen loyaal aan Allah, niet aan door mensen gemaakte afgoden als nationalisme (want dat is de onderliggende ideologie achter loyaliteit aan een natie-staat).

  6. B.Simons says:

    @saifullah: allah bestaat niet.

  7. Fatima says:

    @B.simons: en volgens mij besta jij (ook) niet, net als bijvoorbeeld Tedje van Es…maar, die ken jij wel…of niet?

  8. B.Simons says:

    @fatima-saifullah: de grootste vijand van de islam is de WAARHEID.
    En wie jullie de waarheid onder de neus wrijft doet niet ter zake.
    Maw: verlang geen persoonlijke gegevens van anderen als je die van jezelf ook niet openbaart.

  9. Bernadette de Wit says:

    Is het verzet tegen de haatsjaal alleen maar legitiem als het is gebaseerd op feministische argumenten?

    De gedachte achter dit ‘sociaal-psychologische’ onderzoek is dat je mensen de maat moet nemen om te checken of ze wel feministisch genoeg zijn. Sorry prof, zo werkt het niet in een vrij land.

    Mijn eigen hoofdbezwaar tegen de haatsjaal is dat deze hoort tot de sjaria, kernleerstuk van de islamitische ideologie.

    Er wordt een web van mystificaties en taqiyya-toeren omheen gebouwd om de multikul illusies van de overheid (hoofdddoek = eigen keus = emancipatie) intact te houden.

    Moslimse meisjes worden in eigen kring subtiel onder druk gezet, ze moeten “eraan toe zijn”, het is heus niet verplicht, ze groeien er vanzelf naartoe op het pad van Allah enz.

    Zo ontstaat die licht hysterische cultuur tussen zusjes en vriendinnen. Zo wordt stap voor stap de geest van het meisje gekneed opdat zij zich aan de islam onderwerpt.

    De haatsjaal betekent dat je de westerse cultuur verwerpt (maar je profiteert wel lekker mee van de verworvenheden die de koeffaar je bieden).

  10. Saifullah says:

    Waarom zou je de westerse cultuur niet verwerpen?

    De rijkdom van Nederland is daar echt geen resultaat van, of misschien juist wel, als je roven en verkrachten tot de westerse cultuur vindt behoren.

  11. M.Gerritsen-De Boer says:

    Roven en verkrachten expliciete onderdelen van de westerse cultuur,Saifullah? Wat ben je toch een stomme muts. Waarom zouden we hier in het westen opgewonden moeten raken van jullie gestoorde aanbidding van stenen, om deze vervolgens naar de hoofden te gooien van degenen die soms het bed met iemand anders dan de eigen partner willen delen? Wat te denken van de Marokkaantjes die op scooters in Amsterdam autoruiten kapotslaan en de tassen van de inzittenden ROVEN. Was je dat vergeten?Durf je dat soms ook beschaving te noemen?Heb je dat binnen je eigen kringetje al eens van de daken geschreeuwd, dat dergelijk gedrag koran-onwaardig is? Geen lef genoeg? Wat te denken van de middeleeuwse straffen die worden uitgedeeld aan Iraanse vrouwen als ze de haatsjaal(prima vondst trouwens, Bernadette!) niet goed of helemaal niet om het hoofd hebben zitten?
    Dat soort cultuur kan me letterlijk gestolen worden.Kritiek op onze menier van leven(ja, graag zonder roven en verkrachtingen, vaak in 98% van de gevallen door nota bene de “brave” Marokkaantjes, Turken en Antilianen/opsporing verzocht al eens bekeken??)en omgangsvormen, maar wel onze sociale voorzieningen opsouperen:
    Dan heel rap terug naar je thuisland, na inlevering van je Nederlandse paspoort.

  12. Saifullah says:

    Hahaha, wie denk je dat je bent met je hoogmoedige koloniale autochtonenmentaliteit>

    Ik ben hier, ik blijf hier, en ik studeer lekker van jouw belastinggeld terwijl ik actief jouw cultuur en normen/waarden WEIGER aan te nemen.

    En dan?

  13. Bernadette de Wit says:

    De moslims die hier verblijven (want blijven zou ik het niet willen noemen, dat tendeert toch meer naar integreren) ondanks dat ze de westerse cultuur verwerpen, doen dat omdat het kan.

    Maar ik begrijp heel goed waaropm dit M. Gerritsen-de Boer niet zint. Mij bevalt het ook niet, maar zo is nu eenmaal het systeem hier – en bijna alle partijen willen dit ook voortzetten. Zelfs twee criminele broers met een verlopen vergunning schijnt men niet te kunnen uitzetten.

    Tenzij we massaal op Geert Wilders stemmen, zal dit ook niet veranderen en zal het percentage Saifullahs alleen maar stijgen.

  14. Saifullah says:

    Hahahahaha.

    Alsof Geert Wilders ons het zwijgen op kan leggen.

  15. Bernadette de Wit says:

    Nee, niet het zwijgen opleggen. Je projecteert. Wel kan een politicus met voldoende steun een wetsvoorstel erdoor krijgen dat de immigratie van moslims (e.a. 3de wereldimmigranten) een halt toeroept. Zeg maar een soort Zwitsers model.

    Wat jullie vinden en roepen, is niet zo interessant, ga je gang. Het echte probleem ligt in jullie getal. Dat is inmiddels te groot. Reeds een paar procent moslims in een vrij land kan al ernstig destabiliserend werken.

    Moslims die de westerse cultuur afwijzen, doen er verstandig aan zich in een islamitisch land te vestigen. Dat nu kan de volksvertegenwoordiging helpen bevorderen.

  16. Saifullah says:

    Ach, als het percentage moslims niet mag toenemen door immigratie, dan moet dat maar op andere manieren. Zoals bijvoorbeeld het verkleinen van het aantal niet-moslims.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s