Hoe lang moet je ergens verblijven om geen gast meer te zijn? Hoeveel generaties duurt het om voor volle Nederlander te worden aangezien, vraagt Tofik Dibi zich af in de Volkskrant. Hieronder zijn artikel.
xe2x80x98Ik heb mezelf altijd als Amerikaan gezien, met alle beloften die Amerika inhoudt, maar gisteravond had ik plotseling het gevoel dat ik eindelijk mijn koffer kon neerzetten.xe2x80x99
Wekenlang spookte deze uitspraak van de Amerikaanse actrice Whoopi Goldberg, in reactie op Obamaxe2x80x99s overwinning, door mijn hoofd. Ook ik heb mezelf altijd als Nederlander gezien. Ik heb hier kansen gekregen en gegrepen, en ben zo geworden wie ik nu ben. Ik hou zielsveel van Nederland. Maar er is een xe2x80x98maarxe2x80x99. Ik loop met een onzichtbare koffer rond. Ik ben geen gast en Nederland is niet mijn gastheer. Nederland is mijn thuis en toch kan ik die koffer nog niet definitief neerzetten.
De koffer verscheen al op vroege leeftijd. Om precies te zijn de eerste keer dat ik ging spelen bij een klasgenootje. Een xe2x80x98autochtoonxe2x80x99 klasgenootje. Voor ik vertrok, droegen mijn ouders me op me voorbeeldig te gedragen, anders zouden xe2x80x98zijxe2x80x99 denken dat xe2x80x98wijxe2x80x99 anders waren. De adrenaline gierde door mijn lijf.
Ik had al veel gehoord over het speelgoedparadijs dat ik zou aantreffen. Wat ik aantrof, was de tot leven gekomen Intertoysgids. De tijd gleed als zand door mijn vingers en voor ik het wist, sloeg de klok zesmaal. Het was etenstijd.
Ogenblikkelijk weerklonk moeders dagelijkse lokroep voor het eten. Bij mijn aanblik, bleef ze stokstijf staan. Haar gezicht liep rood aan en in een mislukte poging om te fluisteren zei ze tegen haar zoontje: xe2x80x98Waarom heb je niet gezegd dat hij hier bleef eten?!xe2x80x99 Ver – volgens werd ik vriendelijk doch dringend naar huis gestuurd. Het schaamtegevoel dat me bekroop, zal ik nooit meer vergeten.
Het gewicht van de koffer heb ik daarna nog vaak gevoeld. Terwijl ik, net zoals de meeste Nederlanders, hier geboren en getogen ben, voel ik me vaak te gast. Ook al is het uit interesse of nieuwsgierigheid, er wordt vaak benadrukt dat ik anders ben: xe2x80x98Waar kom je eigenlijk vandaan?xe2x80x99; xe2x80x98Tofik? Wat een mooie naam. Dat is niet Nederlands hxc3xa8?;
xe2x80x98Wat spreek jij goed Nederlands zeg!xe2x80x99; of: xe2x80x98Willen je ouders niet terug naar Marokko?xe2x80x99 De vraag is: wanneer ben je te gast en hoe lang moet je ergens verblijven om geen gast meer te zijn?
Hoeveel generaties duurt het om voor volle Nederlander te wordenaangezien? Zien anderen mij als Marokkaan, Marokkaanse Nederlander ofNederlander? En hoe zullen ze mijn toekomstige kinderen zien? Dediscussie over de benoeming van Ahmed Aboutaleb als burgemeester maaktezichtbaar hoe Nederland hiermee worstelt. De ene groep was enkel blijmet zijn benoeming vanwege zijn Marokkaanse roots. De andere groep wasom dezelfde reden kritisch of afkeurend. Zijn bekwaamheid bleekirrelevant in de discussie.
Voor Fortuyn was het antwoord op de vraag wie te gast is en wie thuisis helder. Zo zei hij over Marokkaanse rotjongens dat het wel onzerotjongens zijn. Dat is tegengesteld aan de opvattingen van GeertWilders. Bij de afgelopen Algemene Beschouwingen zei hij: xe2x80x98Als u eenlogxc3xa9, een gast ontvangt die de boel bij u thuis kort en klein slaat, uwfamilie bedreigt, het behang van de muren haalt en de televisie opstraat gooit, dan zou u hem uw huis uitgooien. U zou hem uw huisuitgooien, zoals iedere verstandige Nederlander dat zou doen. Nederlandis ons huisxe2x80x99.
Ook allochtone politici bekijken allochtonen dikwijls vanuit hetgastperspectief. Zo zei Aboutaleb tijdens zijn zeer gewaardeerdeoptreden na de moord op Theo van Gogh tegen de Marokkaans-Nederlandsegemeenschap: xe2x80x98Wie niet wil, kan zijn koffers pakken.xe2x80x99En Ahmed Marcouchzegt op zijn beurt dat het onaangepaste gedrag van Marokkaans-Nederlandse jongeren opgelost kan worden door ze naar hun oma inMarokko te sturen.
Geen van deze uitspraken zou denkbaar zijn als autochtonen hetonderwerp van discussie waren geweest. Autochtonen worden namelijk wxc3xa9lgezien als volwaardige Nederlanders. Toch lopen sommigen met het ideerond hun koffer te pakken, omdat Nederland steeds zichtbaarder enonomkeerbaar is veranderd en zij een verlies aan xe2x80x98thuisgevoelxe2x80x99 ervaren.
Of we het nu leuk vinden of niet, veel Nederlanders geloven in de islam.
Dat is meer dan een obligate waarneming. Het betekent dat hoofddoekjessteeds meer op scholen en in verzorgingstehuizen te zien zullen zijn.Het betekent dat de hypotheekadviseur ook kennis kan hebben van dehalal-hypotheek.
Het betekent dat we bij het aanvaarden van openbare functies ook xe2x80x98zowaarlijk helpe mij Allahxe2x80x99 kunnen horen. Het betekent dat er naast onzeoverleden ouders en grootouders ook moslims op de begraafplaats kunnenliggen. En het betekent dat er soms een boerkini kan komen bovendrijven.
Hoe graag sommigen het ons ook willen doen geloven dit is geen islamisering van Nederland, maar een xe2x80x98verkaasingxe2x80x99 van de islam.
Want de Nederlandse islam is te allen tijde gebonden aan de NederlandseGrondwet. De jongste generaties allochtonen weten niet beter enrespecteren in het algemeen de daarbij behorende rechten en plichten envinden het terecht dat relschoppers worden aangepakt.
Nederlandse moslims moeten op hun beurt begrijpen dat niet iedereen inNederland op hun geloof zit te wachten. Dat angst voor de islam nietgelijkstaat aan racisme en dat een Nederlandse islamitische traditietijd, inlevings- en aanpassingsvermogen vereist.
Ook in Nederland is het tijd voor change. Maar ook hier zal de reis noglang duren. Een nieuwe leider kan Nederland niet een-twee-drie van deingewortelde gastenmentaliteit ontdoen. Ik wil niet net als WhoopiGoldberg wachten op een allochtone leider voor ik mijn koffer uitpak.Met mij moeten allochtonen xc3xa9n autochtonen de wil hebben hun koffer neerte zetten, want dat bevordert het gevoel thuis te zijn. Ik wil dekersverse minister voor Integratie, Eberhard van der Laan, uitdagen omgezamenlijk de kinderen van de multiculturele samenleving te ontdoenvan hun belastende bagage.
Tofik Dibi is Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Dit artikel is op 28 november verschenen in de Volkskrant en met toestemming van Tofik Dibi ook op het Allochtonenweblog geplaatst.
Het “verkasen” van de Islam komt op mij over als een toch wat rare bedoening. Maar als ik hieruit moet begrijpen dat de rol van de religieuze leider der Marokkaanse Islam moet worden overgenomen door Hare Majesteit de Koningin dan is er inderdaad sprake van een vernieuwende vorm van verkazing. Maar wat zal het worden? Goudse? Danish blue, of brie wellicht?
Staat Tofik overigens achter de uitspaken van minister Verhagen in Algiers? (Betreffende het conflict om de Westelijke Kaas) En zo ja; staat hij dan achter de Algerijnse of de Marokkaanse uitleg van die woorden?
Wat een misleiding, wat een holle tekst:
“Of we het nu leuk vinden of niet, veel Nederlanders geloven in de islam.”
Het eerste is waar, het tweede niet. Of maar ten dele, er zijn ongeveer 1 miljoen mensen die zeggen dat ze moslim zijn. Het moskeebezoek neemt af, moslims zijn niet als zodanig geregistreerd dus of het ook inderdaad om 1 miljoen gaat is dus de vraag.
Dibi is een heel arrogant mannetje die een grote hekel heeft aan Nederland. Hij stelt dat er ook moslims op, of in Nederlandse begraafplaatsen moeten kunnen liggen. Hij doet het voorkomen alsof dat nog steeds niet mag of niet kan. Leugens, moslims kunnen in Nederland worden begraven, volgens hun riten en gewoonten. In Amsterdam-Osdorp ie een gedeelt van het graf ingericht voor overleden moslims gelijk als in vele andere plaatsen van het land. Dat zij, die moslims dat veelal niet doen en hun overledenen vaak laten begraven in het land waar de dode niet eens meer is geboren is hun zaak. Denk aan die dode Marokkaanse jongen die op een school werd doodgestoken, twee dagen later was het lichaam van die jongen in Marokko bebraven. Denk aan de Tasjesdief, hetzelfde, twee dagen later in Marokko begraven. Die vermoorde leraar in Amsterdam? In Marokko begraven.
Dibi zeurt en suggereert alsof dode moslims hier niet welkom zouden zijn.
Dibi heeft de kunst van Wilders goed afgekeken, alleen Wilders toont aan, Dibi doet aan tweedeling: dode moslims aan wie hier niet hun eeuwige rust zou worden gegund door die anderen, die nare Nederlanders.